Amatőrfutó leszek

Amatőrfutó leszek

Ultra

2017. április 25. - riel

Nem, ez most nem a Simonyi Balázs féle Ultra című filmről fog szólni, de abból indult ki.

Megjelent róla egy filmkritika az egyik blogban, ahol hozzászóltam és volt amit bíráltam a filmben, mert nekem sántít egy kicsit.
Az egyik kommentelő nem értett egyet azzal, amit írtam, ami szíve joga, viszont azon erősködött, hogy ha nem hiszem el, hogy így történnek egy ultra versenyen a dolgok, akkor próbáljam ki, meg a futó múltam alapján ne kérdőjelezzem meg a filmet.
Erre szeretnék most reagálni, ugyanis már egy ideje én is emésztgetem az idei évet, hogy mi miért van így és ez most egy jó apropó arra, hogy le is írjam.
Tavaly teljesen kezdő futóként még én is abban láttam az egyetlen fejlődési lehetőséget, hogy egyre hosszabbat és hosszabbat futok.
Mivel fél év alatt reálisan és érzésre sem lehet ultra távra felfejlődni, ezért tavaly még a maratoni táv sem merült fel komoly gondolatként.
Láttam, hogy van olyan edzésterv, ami fél év alatt elvileg felvisz maratonra, de full kezdőként nehéz ezt elhinni, illetve lehet, hogy meg lehet csinálni de a szintidőn belül még éppen célbaértem és a jó tempóval, méltósággal beértem között azért van némi különbség. Az előbbit szánalmas vánszorgásnak mondanám, a másodikat pedig sportteljesítménynek.
Tavaly őszre a 6 perces ezrekkel félmaratoni távig jutottam és tudtam, hogy a tél nem feltétlenül a hosszú és alacsony intenzitású futásokról fog szólni.
Aztan télen egy térdgyulladással hónapokat szöszöltem el, ami alatt hol futottam, hol nem és ha akartam volna sem tudtam volna hosszúkat futni.
Mire februárra minden újra oké lett, addigra az erőnlét annyit változott, hogy rövidebb távokat bár, de gyorsabban tudtam futni, mint ősszel, így a jó tempót élvezve a hosszabb távok helyett, inkább ebbe az irányba mentem el.
Ráfordított idővel is jobban jövök így ki, ráadásul ílyen edzésekkel minden nap tudok mozogni és eddig minden versenyemen voltak emberfelettinek tűnő tempót tudó emberek, akiknek a közelébe sem lehet férkőzni, ha a 6 perces ezreknél leragadva csak a távokat növelgetem.
Tavaly ősz táján még én is azt gondoltam, hogy egy 6,5km-es verseny nem lehet kihívás.
Pedig de. Csak nem 6 perces ezrekkel kell utazni. Az idei rwr 6,5km-ét az első helyezett srác 3:44-es ezrekkel abszolválta. Most megkérdezem: ki az, aki azt gondolja, hogy ez nem nehéz?
Ez csak úgy veleszületik pár kivételes emberrel? Ezért nem kell megdolgozni?
Ha valaki nem fut ultrát az egy szánalmas lúzer? (tavaly még én is afelé hajlottam, hogy a sok az valami, a kevés az semmi; nyilván ha egy laikus megkérdezi, hogy mennyit futsz és azt mondod, hogy 50km-t akkor hű, meg há, de ha azt mondod, hogy 4:20-as ezrekkel 10km-t, akkor a tempó nem mond neki semmit, a 10km meg nem sok, szóval az 50km-re jönnek az elismerő pillantások, a 10km-re meg max egy összezavarodott aham)
Hogy mit hoz a jövő, azt még nem tudom. Most ebben látok még potenciált.
Jövőre lehet, hogy megint mást akarok majd. Maratont? Ultrát? Vagy inkább rövidebb távon dobogós helyet? Ki tudja? Nem dőlt el semmi.
A vasárnapi RWR 10.5k-n amikor az első fordító után még majd' 600 ember jött szembe, akik ugyanazt a távot futották, mint én, nem értettem miért bámulnak, mikor "olyan sokan vannak előttem", hol vagyok én azokhoz képest?
De tavaly én is ott voltam annak a szembe jövő tömegnek a közepén és ugyanúgy bámultam azokat akik már túl voltak a fordítón és úgy éreztem, hogy ezek nem is emberek.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://amatorfutoleszek.blog.hu/api/trackback/id/tr9512452891

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tinman 2017.04.26. 08:41:50

Jajjj. Teljesen félreértetted a beszélgetésünk. Arra próbáltam rávilágítani az Ultra c. film kapcsán, hogy egy Ultrás lelki állapota, gondolkodása már egy egészen más univerzum. SOHA nem írtam olyat, hogy szánalmas lúzer lenne bárki is aki bármennyit is fut! Ezt nem tudom honnan szedted, de rohadtul sértő!

Semmi gond nincs azzal, ha valaki 3:10-ekkel fut le 5k távot. Őt is ugyan úgy tisztelni fogják, mint az aki 50k-s versenyen dobogóta áll. Azzal van gond, hogy te nem hitted el és úgy látom most sem hiszed el, hogy a hosszú távok mennyire átformálják az embert! Hiába futsz le 38 perc alatt 10k-t, a fejedben, a lelkedben egészen más folyamatok, gondolatok fognak kavarogni, mint annak ez embernek a fejében aki a frissítő pont után úgy vág neki a 151. km-nek, hogy még bő 90 hátra van!

Az ulra futások - főleg az extrém távok - során sokan megjárják a poklot. Ebből te kívülről sokat nem is látsz, de a futók komoly mentális harcot vívnak. "Mit keresek itt? Minek csinálom? Miért szenvedek? Mi ennek az egésznek az értelme? Mi az én életem értelme? Mi lenne, ha itt és most kiszállnék? Boldog vagyok, most minden jó! Mindenkit szeretek! De szép a táj! Meg akarok halni... elég volt! B. meg mindenki! Kapják be! F. kivan!"

Majd lekopnak a rétegek és ha szerencséd van részed lehet a futó nirvánában, amikor szinte eggyé vállsz az úttal, a légzésed olyan szabályossá válik, akár csak a tempód és sok időt eltölthetsz ebben az állapotban, ahol se fájdalom, se kínos kérdések, se feszültség, semmi negatív nincs benned, csak az, hogy "siklasz", szinte lebegsz és mérhetetlenül boldog vagy. Valahol erről szólnak az ultrák és ezt a büdös életben nem lehet átélni 5-10k alatt, mert ahhoz ez a táv túl kevés, nem kezdődnek meg azok lelki és fizikai folyamatok benned, melyek a fentiek átéléséhez szükségesek.

Még valami...

Elegem van már abból, hogy kezdő vagy amatőr futókat olyan baromságokkal etetnek egyesek, hogy nulláról fél év alatt maraton. Ezek az emberek károsak és az egész futó közösségre veszélyesek! Fél év alatt 0-ról félmaratonre SEM szabad felkészülni. Azért nem, mert utána lehet blogolni róla, hogy hol és mennyire sérültél le! Az izmok, a szív, a tüdő, a keringés ezek mind képesek alkalmazkodni a megnövekedett terheléshez relatív hamar... de az ÍZÜLETEK NEM!

Nulláról félmaraton? Jó... akkor első fél évben a TISZTESSÉGES 5k a cél (nem vánszorgás, hanem 6-os pace alatti). A következő félévben mehet a 10k. Tehát 1 év alatt maximum(!) 10k-ra készüljön fel a teljesen kezdő futó! Majd télen gyűjtse a kilométereket, hogy tavasszal nekivághasson a félmaratoni félkészítőnek... de nem ám a maratonnak. Vicc!

Ez nyilván csak azokra vonatkozik, akiknek hosszútávok a céljai. Ha elvannak a gyorsabb és gyorsabb 5-10k-val az is remek, sőt az az egészségesebb felállás! Rengeteg 5-10k verseny van, szép cél azokra is felkészülni!

Tinman 2017.04.26. 08:49:27

Ezt pedig direkt külön!

HOGYAN NE CSINÁLJUK:

"Tavaly teljesen kezdő futóként" -> "Tavaly őszre a 6 perces ezrekkel félmaratoni távig jutottam" ->"Aztan télen egy térdgyulladással"

A térded azért gyulladt be, mert ízületeid egyértelműen nem alkalmazkodtak a megnövekedett terheléshez! Ha jól számolgatok tavaly cirka 6-7 hónap alatt jutottál el 0-ról félmaratonig, hogy aztán egy térdgyulladást bezsákolj.

Jó nagy baromság volt. Remélem te is és mindenki tanul belőle! Fél év alatt NEM készülünk fel félmaratonra nulláról, mert nem, hogy segítesz magadnak vele, hanem ártasz!

A futás jó tanár, türelemre és alázatra is megtanít. Ha odafigyelsz a tested jelzéseire sokkal bölcsebbé is válhatsz tőle, mert nem elég erőszakkal leküzdeni a határaidat, hanem azokat pontosan fel is kell ismerni és úgy legyűrni őket, hogy abból csak profitálj.

riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2017.04.26. 10:58:42

Sajnos én is hajlamos vagyok arra, hogy a részletek ismerete nélkül azonnal véleményt mondjak, de igyekszem kerülni az ilyet.
Ahogy lejjebb olvasható, a térd gyulladása egy baleset miatt következett be és nem túlterhelés hatására, úgyhogy ebből a tanulnivaló csak annyi, hogy igyekeztünk elkerülni a baleseteket.
A távhoz:
A nulla csak átvitt értelemben nulla, de valójában úgysem 0km-ről kezdesz, hanem megkeresed azt a távot, ami a kiindulási alap lesz, magyarán megerőltetés nélkül megy. Ha ez megvan, akkor jön a táv fokozatos növelgetése.
Amit írsz, hogy első fél év végére 5km-t kell tudni 6 p/km tempóban, az sem ilyen egyszerű véleményem szerint.
Nagyon nem mindegy, hogy valaki a 130kg-jával (túlsúlyosan, túlterhelt ízületekkel) vagy fele annyi kilóval kezd neki a futásnak. Továbbá nem mindegy a kor és az sem, hogy 10 éve ki sem mozdult a fotelból vagy mondjuk eddig is mozgott, csak nem futást, hanem valami mást csinált.
Ha igaz, amit az orvosi irodalom állít, akkor az ízületek porcállománya felnőft korban stagnál, ergo az én értelmezésemben az ízület túl sokat nem tud adaptálódni a terheléshez. De javíts ki, ha máshogy tudod.
A rétegeket olvastam már mástól is, de nem értem.
Sok ember él álarc és rárakodott rétegek mögött/alatt, de szomorúnak tartom, ha valakinek 246km-t kell futnia ahhoz, hogy olyan kimerült legyen, hogy már a beégetett udvarias mosoly algoritmus ne működjön.
Sosem futottam azért, hogy a napi szarokból meneküljek/kikapcsoljak. Sosem futottam indulattal vagy dühhel.
A rétegek lehámozásához eleget éltem egyedül, csendben, hogy addig egyszerűsítsem magamat, míg csak a csontváz maradt.
Nekem a futás egy sport, nem menekülés vagy bizonygatás, egyszerűen karbantartom vele magamat.

riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2017.04.26. 11:12:08

Azt a részt értem, hogy a hosszú futásoknál jön a boldogság érzés, mert azt én is megtapasztaltam. Tudom nem futottam ultrát, de az "igen, megcsináltam!" érzés így is megvolt.
A jelenlegi távokkal ez nincs meg, csak ránézek az órára és széles mosollyal nyugtázom, hogy a PB megint megdőlt.
Nem ugyanaz, de ez sem rossz :-)

Tinman 2017.04.26. 15:48:59

@riel: A térgyulladásodról abs. nem írtad meg ebben a posztodban, hogy hol szerezted. 100%-ban úgy jön le, hogy a futástól/túlterheléstől. Azért azt ne várd el senkitől, hogy visszaolvassa a korábbi posztjaid csak azért, hogy aztán erre a konkrét írásra - mint valami jó tanuló gyerek -, teljesen felkészülve reflektáljon. ^^

130 kg-os ember, vagy egyszerűbben: a túlsúlyos ember NE fusson. Felejtse el. Adjon le annyi kg-ot úszva, kerékpározva, hogy a testtömeg indexe már normális legyen és utána megpróbálkozhat a futással. Ha közben fut szétvágja az ízületeit, nem mellesleg a futást egy életre meggyűlöli. Az amúgy nagyon nagy igazság, hogy a kezdők túl gyorsan kezdenek, túl gyorsan futnak a saját szintjükhöz képest. Ez őrületese nagy hiba. Nem egy profi állítja, hogy a kezdő futók arányaiban(!) gyorsabban futnak és nagyobb terhelésnek teszik ki a szervezetüket, mint egy profi sportoló! Mert egy profinak az 5-ös pace nevetséges, egy kezdőnek meg gyilkos, de azért csak erőlteti, holott még nem áll rá készen.

Fél év alatt egy teljesen átlagos, de nem aktívan sportoló embernek a tisztességes 5k a reális cél. Nem is kell, hogy edzéseken 6 perces pace alatt fusson, elég ha egy jó edzéstervet követ és a megmérettetése napján menni fog. Kiváló app volt erre a célra az Adidas miCoach, amíg meg nem ölték a szánalmas Runtastic-al, mely prémium megoldásban is jóval kevesebb tudással bír, mint a zseniális miCoach, ami aztán tényleg képes volt bármire felkészíteni, nem mellesleg HR alapú edzésterveket is tudott.

Az ízületekkel kapcsolatban az egyetlen cél az állapotuk megőrzése. Már pedig ez fokozatos(!), időben elnyújtott terheléssel, megfelelő mennyiségű folyadék bevitelével és ha szükséges glükózamin-szulfát használatával biztosítható.

A réteges kérdést tényleg nem érted. Nem arról van szó, hogy a kényszerű mosoly helyett majd őszinte rezignáltság, vagy morgás lesz, hanem a nézőpontod jó eséllyel átalakul. Apróbb dolgoknak jobban fogsz örülni, megbecsülöd az egészséged, pozitívabban állsz az emberekhez, az életedhez, mindenhez. Nyitottabbá vált, többet adsz úgy, hogy az neked okoz örömet és mindenben több dologban fogod meglátni a szépet. Ráadásul nagy kérdésekre is választ fogsz kapni... olyan ez, mint Gautama Sziddhártha útkeresése. Az ultra jóval közelebb áll egy természetközeli meditációs állapothoz, mint egy sprint verseny. (Mert utóbbi semennyire.) Mind a kettő futás, de teljesen más univerzum. Nem véletlenül mondják azt sem, hogy az ultrák futása inkább az idősebb korosztály sportja.

A futás számomra is elsősorban egy egészségmegőrző aktivitás, de könnyen lehet több annál. Részemről én egy kicsit mindenevő vagyok. Futok néha 5-10k-n alacsony pace-re törekedve gyakran belesprintelve rövideket és futok félmaratonnál nagyobb távokat is, méghozzá gyakran terepen. Az első esetben soha nincs "futós nirvána", 20k felett viszont jó eséllyel van. Amikor 3+ órája futsz már és kiérsz egy rengetegből, majd az első amit megpillantasz az a lenyugvó nap sugarában a templom tetején lévő feszület, akkor az bizonyos embertípusokat képes megérinteni... van akit meg nem. (Részemről én tiszteletben tartom mindenki hitét/gondolatvilágát, amíg azzal másokat nem sért.)

A hosszútávfutás sokaknál nem csak "lehámozó" funkcióval bír, de egyben szellemi megtisztuló folyamatokat is indukál. Mindenkit ér stressz, bánat, harag és sok negatív tényező. Sprintek közben ezektől nem nagyon szabadulsz meg továbbra sem, mert űzöd magad és a szervezeted folyamatos stressz módban van. Csak ismételni tudom magam: Ha teheted és eluntad majd az 5-10k távokat, akkor életedben egyszer készülj fel egy maratonra, esetleg utána meg egy 50k-ra. Hiszem, hogy ha utána visszanézel ezekre az eszmecserékre, már te is hasonlóan fogod látni... tényleg meglepne, ha nem.

Az "igen megcsináltam" az egy más lap. Az a futás végén, vagy vége felé jelentkezik. Amiről az ultrások öröme/boldogsága/szenvedése szól, az a futás közben élhető át.
süti beállítások módosítása